Een auto importeren en je eigen auto verkopen



Een auto importeren vanuit het buitenland. Er gaan veel indianen verhalen rond. Is het zo veel voordeliger dan een auto in Nederland kopen. Waar moet je op letten en voor welke fouten moet je uitkijken. We hebben er enkele op de rij gezet zodat u die fouten niet hoeft te maken.

Er zit altijd nog een zweem van avontuur rond het zelf importeren van een auto. Hoewel de laatste jaren door de komst van het internet alles veel transparanter is geworden blijft het een spannende onderneming. De aanschaf, het transport en het regelen van een Nederlands kenteken blijft een stuk lastiger dan dat je een auto koopt bij een Nederlandse dealer.

Prijsvoordeel
De belangrijkste reden om een auto te importeren blijkt het prijsvoordeel. En inderdaad, als je zo de prijzen van jonge auto’s vergelijkt van Nederland met de rest van Europa dan zijn die auto’s in Nederland toch wel heel erg prijzig. Er komen echter nog flink wat kosten overheen voordat je hem in Nederland en op kenteken hebt. We kunnen verschillende kosten definiĆ«ren:

Heffingen
Bij import vanuit Europa zijn er gelukkig geen importheffingen. Importeer je echter een auto vanuit buiten de EU dan moet je doorgaans rekening houden met zo’n 10% importheffing over het aanschafbedrag en de transportkosten.

BTW
De BTW is binnen Europa alleen van toepassing als er tax free wordt geadverteerd. Hou er dan rekening mee dat er nog 19% bij het bedrag komt.

Luxe auto belasting - BPM

Bij registratie op Nederlands kenteken moet er ook nog luxe belasting worden betaald. Deze BPM bedraagt ca 30% van de nieuwprijs en wordt in stappen over 108 maanden afgeschreven waarbij er na 25 jaar geen BPM meer verschuldigd is.

Verschil bouwjaar en datum registratie NL %
Minder dan een maand 4
1 - < 2 maanden 7
2 -< 3 maanden 10
3 -< 6 maanden 15
6 -<12 maanden 24
12-<24 maanden 37
24-<36 maanden 47
36-<48 maanden 57
48-<60 maanden 66
60-<72 maanden 72
72-<84 maanden 77
84-<96 maanden 82
96-<108 maanden 86
108 maanden -< 25 jaar 90 rest BPM
>25 jaar 100 BPM vrij

Eigen vervoer
Wees ook eerlijk en reken de kosten voor het bekijken van een auto ook mee. Een goede controle en een testrit zou je in Nederland ook doen, dit moet je dus helemaal niet overslaan als je een auto in het buitenland koopt.

Autokeuring
De auto moet in Nederland gekeurd worden door het RDW. Hiervoor zijn kosten verschuldigd.

Leges auto
Je betaald een bedrag voor de kentekenpapieren. Na betaling worden deze door het RDW naar je toegezonden.

Kentekenplaten
Je hebt tijdelijke kentekenplaten nodig voor je tijdelijke kentekenbewijs, hiermee mag je naar de keuringsafspraak rijden. Ook zijn er kosten voor de originele GAIK kentekenplaten die je moet laten maken als de kentekenpapieren binenn zijn.

Transport
De auto moet vanuit het buitenlandse adres naar Nederland worden gebracht. Met de auto rijden is moeilijk aangezien je als Nederlander niet met de Duitse platen kunt rijden. Het vervoer zal meestal plaatsvinden met een autotransporter of vrachtwagen.

Auto inruilen of auto zelf verkopen
Als je een auto in het buitenland koopt dan zul je de eigen auto niet in kunnen ruilen. Deze moet je dus zelf verkopen. Dat kan relatief eenvoudig via de autoinkoop website www.ikwilvanmijnautoaf.nl. Hier zijn ruim 1.000 autobedrijven op aangesloten die graag uw oude auto van u overnemen. Je kunt de auto gratis aanmelden waarna je per e-mail een vrijblijvend bod ontvangt. Bij accoord kun je de auto daarna verkopen met een druk op de ‘Auto nu verkopen’ knop.

Goed uitkijken
Als we alles op de rij zetten dan is het vooral belangrijk dat je het goed voorbereid. Maar kijk ook eerst even goed of je niet ergens in Nederland een vergelijkbare auto kunt vinden voor een scherpe prijs. Voor een paar honderd euro voordeel zou je het risico niet moeten willen lopen.