Nationale Sloopregeling geflopt door zuinigheid en bureaucratie.
In Duitsland bedroeg de bonus bij inruil van een oude auto op een nieuwe auto ongeveer E 2.500 zonder al te vreemde regels. In Nederland was die maximaal E 1.000 met een heleboel moeilijke voorwaarden. Dit terwijl in Frankrijk de bonus ook E 1.000 was zonder al te lastige eisen. Deze bureaucratie in combinatie met de verkeerde zuinigheid heeft desastreus uitgepakt voor de Nederlandse autoverkopen in 2009.
Naast de hoogte van het bedrag hebben ook de voorwaarden om van de sloopregeling gebruik te maken hebben ervoor gezorgd dat de Nationale Sloopregeling hier nooit echt een succes is geworden.
In Nederland moesten bijvoorbeeld wrakken eerst voorzien worden van een nieuwe APK voordat ze voor sloop in aanmerking kwamen. Ook moesten autobedrijven maandenlang de slooppremie voorfinancieren terwijl door de teruglopende verkopen het vet al enigszins van de botten af was. Daarnaast waren er nog meer eisen zoals de duur van het bezit van een auto.
De gevolgen voor de auto verkopen
In Nederland klapte, ondanks de invoer van de Nationale Sloopregeling, de verkoop van nieuwe auto’s in 2009 in met ruim 22%. Het slechtste resultaat sinds 1970. In Duitsland steeg de verkoop van nieuwe auto’s daarentegen met 23 procent. In Frankrijk werd in 2009 zelfs een nieuwe autoverkopen record gebroken. Een stijging van 10% ten opzichte van 2008.
Autohandel Europa
Het Nederlandse beleid is vanuit het Nederlandse oogpunt wel enigszins te begrijpen. In tegenstelling tot Duitland en Frankrijk heeft Nederland nagenoeg (op een paar exoten zoals Spyker na) geen eigen autoproductie. Dit is echter vanuit Europese gedachte geen goed argument. Als er elders in Europa meer nieuwe auto’s worden geproduceerd zal de rest van Europa daar, door bijvoorbeeld meer export naar dat land, ook van profiteren.
Werkgelegenheid autobranche Nederland
Ook wordt hierbij vergeten dat er in de autobranche in Nederland ruim 40.000 mensen werkzaam zijn. In 2009 zijn er mede door de tegenvallende nieuwe auto verkopen 246 Nederlandse autobedrijven failliet gegaan, een stijging van meer dan 200% ten opzichte van 2008. Daarbij zaten ook grote bedrijven zoals Nedam en Driessen.
Ook zijn er in Nederland veel ontslagen gevallen bij toeleveranciers zoals Power Packer in Oldenzaal, die veel onderdelen maakt voor de autofabrikanten. Ook autotransportbedrijven zoals Zegwaard Autotransport hebben de crisis hierdoor niet overleefd.
Auto zelf verkopen
Het lijkt er wel op dat veel consumenten gehoor hebben gegeven aan de oproep van de anti-sloopregeling actie site www.nationale-sloopregeling.nl, de versie met koppelteken (dus niet de officiƫle site www.nationalesloopregeling.nl).
Ze roepen de consumenten op de oude auto zelf te verkopen en te gaan voor de maximale korting bij geen inruil. De aangesloten websites www.ikwilvanmijnautoaf.nl en www.TurboTaxatie.nl wisten een enorme stijging van het aantal aangeboden auto’s te melden. Steeds meer mensen komen dan ook zonder inruiler een nieuwe auto kopen.
Voor meer auto verkopen nieuws ga je naar www.AutoVerkopenTips.nl.