AutoVerkopenTips.nl: Waar moet je op letten als je een auto gaat kopen
Pas op dat u geen Melon koopt, de Amerikaanse term voor een auto waar van alles aan mankeert. De verzekeringsmaatschappij Unive heeft een handige lijst opgesteld van punten waar u op moet letten als u een auto gaat kopen. Deze checklist kan u goed van pas komen als u een andere auto gaat kopen. Let vooral op als u particulier een auto wilt aanschaffen. Over het algemeen is het zo dat als iets te mooi is om waar te zijn dat het vaak ook echt te mooi is om waar te zijn.
Vaak blijkt er echt een luchtje aan zo’n auto te zitten en loop je rechtstreeks in de handen van een crimineel met slechte bedoelingen. Omgekatte, gekloonde of gestolen auto’s, auto’s die een zware aanrijding achter de rug hebben en slecht zijn opgelapt. Auto’s met waterschade of een teruggedraaide kilometerstand. Als je niet uitkijkt dan kan zo’n avontuur je een lelijke kater bezorgen en kan het duizenden euro’s kosten.
Neem rustig de tijd voor het bekijken van een tweedehands auto en neem indien mogelijk iemand mee. Om alle punten van de auto goed na te lopen, heeft u zeker 30 tot 40 minuten nodig. En bij het bekijken van een auto hoort natuurlijk ook een proefrit van minstens een half uur.
Na de proefrit raden wij u aan de auto nog een keer te inspecteren en dan met name onder de motorkap. Ziet u dan opeens een verschil met de eerste inspectie – zoals gelekte olie – dan kan dit duiden op een mankement en wilt u de aankoop wellicht heroverwegen. Waar moet je zoal op letten als je een auto gaat kopen:
Ongelijk koetswerk
Begin de inspectie met het bekijken van het koetswerk. Kijk goed langs de zijkanten van de auto om te controleren of deze mooi strak zijn. Afwijkingen kunnen duiden op een ongeluk uit het verleden.
Droog weer en daglicht
Bekijk een gebruikte auto altijd bij daglicht en als het droog is. Als een auto in de regen heeft gestaan, kunt u namelijk geen lakfouten, krassen of kleine deuken ontdekken. Ook bij kunstmatig licht – zoals in een showroom – is dit moeilijk te zien.
Kieren tussen de panelen
Kijk goed naar de kieren tussen de panelen van de auto. Deze kieren horen namelijk overal even breed te zijn. Als sommige kieren breder of smaller zijn, kan dit betekenen dat de auto betrokken is geweest bij een ongeluk. Datzelfde geldt voor kieren bij de bumpers en eventuele spoilers.
Kleurverschil
Kijk of de lak geen kleurverschillen heeft. Als een bepaald onderdeel van de auto lichter of donkerder is, kan dit een indicatie zijn dat de auto is overgespoten. Een overgespoten auto betekent meestal dat er herstelwerkzaamheden hebben plaatsgevonden vanwege roest of een ongeluk uit het verleden.
Magneetje
Met een klein magneetje kunt u heel eenvoudig controleren of de auto een roestig verleden heeft. Plaats een magneetje op plekken waar roest vaak begint. Zoals bij de wielkappen of aan de onderkant van de portieren. Als het magneetje niet blijft zitten, is dat een teken dat er geen metaal meer onder de lak zit
en dat de roestgaten zijn opgevuld en overgespoten.
Ruiten
Kijk goed of er geen sterretjes, krassen of putjes in de autoruiten zitten. Let vooral op de voorruit.
Putjes
Controleer ook de lampen en de motorkap. Als u daar kleine putjes ziet, betekent dat intensief snelweggebruik. De verkoper heeft dus waarschijnlijk veel kilometers gemaakt met de auto. Controleer of dit overeenkomt met de kilometerstand.
Portierophanging
Open elk portier en probeer het bij het handvat op te tillen om te kijken of er geen speling in de ophanging zit. Dit kan duiden op schade uit het verleden.
Elektriciteit
Controleer alle elektrische onderdelen en accessoires in de auto, zoals verlichting, knipperlichten, remlichten, mistlampen, buitenspiegels, ramen, ruitenwissers, ruitensproeiers, stoelverwarming en het schuifdak. Elk onderdeel moet goed functioneren.
Audio
Test ook de radio/cd-speler door een cd af te spelen. De radio/cd-speler kan defect zijn, een kostbare reparatie. Test de radio/cd-speler niet tijdens de proefrit, maar bij de visuele inspectie.
Mechaniek
Probeer alle mechanische onderdelen van het interieur. Kijk of u de stoelen en de buitenspiegels in alle posities kunt verstellen. Controleer ook of de kofferbak, de motorkap en het brandstofluikje meteen opengaan.
Alarm
Als de auto een alarm heeft, vraag de verkoper dan om een kleine demonstratie te geven en uit te leggen hoe het alarm werkt. Vraag de verkoper naar het officiële (SCM) certificaat.
Automatische versnelling
Een automatische versnellingsbak kan problemen geven, vaak met kostbare reparaties als gevolg. Deze problemen kunt u tijdens de visuele inspectie snel opsporen. Controleer het vloeistofniveau van de automaat met de peilstok. De vloeistof mag niet verbrand ruiken en hoort schoon en doorzichtig te zijn.
Warme motor
Voel of de motor warm is voordat u de auto start. Als de motor warm is, kunt u namelijk niet goed controleren of de auto problemen heeft bij een koude start.
Blauwe rook
Let bij een koude start goed op de kleur van de rook. Blauwe rook uit de uitlaat betekent dat de motor teveel olie verbruikt en dus versleten kan zijn.
Zwarte rook
Zwarte rook uit de uitlaat is geen goed teken. Dat geeft namelijk aan dat de motor teveel brandstof verbruikt.
Koelwater
Kijk goed naar het koelwater van de auto. Het water mag een beetje gekleurd zijn, maar mag zeker geen sporen van olie bevatten. U kunt dit zien doordat er schuim in het koelwater zit. Mocht dit het geval zijn dan is dit een teken dat de motor ernstige problemen heeft.
Oliesporen
Kijk onder de motor en onder de versnellingsbak. Als u daar oliesporen aantreft, dan is er mogelijk een lekkage.
Regelmatig onderhoud
Controleer in het serviceboekje of de auto regelmatig onderhouden is. Als er geen serviceboekje aanwezig is in de auto, zijn er nog andere manieren om te ontdekken dat de auto niet regelmatig is onderhouden:
• Een extreem smerige motor.
• De geur van verbrande olie onder de motorkap.
• Roest op de accu.
• Zwart residu aan de binnenkant van de oliedop.
• Zwart residu in de motoronderdelen.
• Vervuilde olie op de peilstok.
Oliepeil
Controleer het oliepeil. Haal de peilstok eruit, veeg deze goed schoon en stop de peilstok terug. Haal de peilstok er nogmaals uit en kijk nu of de olie tussen ‘full’ en ‘low’ zit en wat de kwaliteit van de olie is. Als je het vermoeden hebt dat er koelvloeistof of water in de olie zit dan kun je een aanstekervlammetje onder de peilstok houden. Als die gaat knetteren dan zit er water in wat kan duiden op een lekke koppakking.
Schone motor
Is de motor van de auto opvallend schoon? Dan zou het kunnen dat de verkoper iets voor u probeert te verbergen.
Leidingen
Kijk goed naar de leidingen en voel eraan. Op die manier kunt u controleren of er geen scheurtjes of gaatjes inzitten.
Remvloeistof
Controleer de remvloeistof. Deze hoort helder en schoon te zijn. Vraag wanneer de remvloeistof voor het laatst ververst is of kijk in het serviceboekje.
Dieselmotor
Het starten van een dieselmotor kan in het begin wat lawaaierig zijn, maar dat geluid hoort snel weer weg te zakken.
Distributieriem
Vraag wanneer de distributieriem is vervangen of kijk in het serviceboekje. Dit kunnen dure reparaties zijn.
Trekhaak
Heeft de auto een trekhaak? Laat dan de motor en de versnellingsbak door een deskundige controleren. Hoe meer een auto moet trekken, hoe sneller de motor en de versnellingsbak slijten.
Autogordels
Controleer of alle autogordels werken (ook achterin). Maak de gordels vast, controleer of ze goed blokkeren. Let er op dat de gordels bij het losmaken meteen weer terugspringen in de gordelkast.
Sloten
Controleer met de sleutel of de deuren en de kofferbak goed openen en sluiten. Test zowel de afstandsbediening als de gewone sleutel om de portieren te openen en te sluiten.
Luchtverfrisser
Is er opvallend veel luchtverfrisser gebruikt in het interieur? Dan probeert de verkoper waarschijnlijk een onaangename geur te verbergen. Het kan goed zijn dat zo’n auto waterschade heeft gehad.
Waarschuwingslampjes
Controleer het instrumentenpaneel. Werkt alles? Doen alle lampjes het? Zijn er lampjes die na het starten langer blijven branden of gaan knipperen? Zoals ‘controleer motor’, ‘airbag’ of ‘ABS’? In dat geval is het verstanding om de auto grondig te laten checken. Ook moeten alle lampjes gaan branden op het moment dat een auto op contact wordt gezet.
Airco
Test de airconditioning. Start de motor en wacht een paar minuten voordat u de airco aanzet. De airco hoort dan meteen aan te slaan en binnen enkele seconden koude lucht te blazen, behalve als het buiten erg koud is. Als de airco een muffe lucht verspreidt, dan moet de airco mogelijk worden gereinigd. Een defecte airco betekent een dure reparatie.
Verwarming
Controleer de verwarming en kijk of alle standen werken. Aan de reparatie van een defecte verwarming hangt een flink prijskaartje. Er zijn drie signalen die duiden op een defecte verwarming:
• Vochtige lucht uit de verwarming.
• De lucht ruikt naar antivries.
• De ramen beslaan.
Vocht
Insijpelend vocht is zeer schadelijk voor een auto. Dit kan op lange termijn veel problemen veroorzaken aan de apparatuur. Er zijn simpele manieren om vocht op te sporen in een tweedehands auto:
• Voel of de automatten aan de onderkant niet nat zijn.
• Controleer of de kofferbak niet muf ruikt.
• Kijk naar watervlekken op de stoelen en op de dak- en deurbekleding.
• Controleer of de speakers in de deuren werken.
Bandenprofiel
Controleer uitvoerig het profiel van de banden:
• Slijt de band ongelijkmatig? Dan is de uitlijning of bandenspanning niet goed.
• Ziet u deukjes in de voorbanden? Dan zijn de wielen niet in balans of is er slijtage aan de wielophanging of het stuursysteem.
• Hebben de zijkanten van het profiel kartelrandjes? Dan zijn de wielen niet goed uitgelijnd.
• Is het profiel gelijk aan de slijtnokjes die in het profiel zitten, dan moet de band vervangen worden.
• Heeft de band droogtescheurtjes? Dan kan de band uitgedroogd zijn.
Reservewiel
Controleer het reservewiel, de wielboutsleutel en de krik. Als het reservewiel zich onder de auto bevindt, kijk dan of het bevestigingsysteem goed werkt. Dit systeem gaat namelijk snel roesten en vastzitten.
Sleutel voor de velgen
Als de velgen van de auto sloten hebben, zorg dan dat u ook de sleutel hiervan ontvangt. Als deze zgn wielsloten afwezig zijn is het bijzonder lastig en erg duur om je banden te vervangen of onderhoud uit te voeren aan de remmen.
Schokdempers
Test de schokdempers. Druk elke hoek van de auto vier of vijf keer hard achter elkaar naar beneden. Als de schokdempers in orde zijn, staat de auto na 1 of 2 keer ‘nastuiteren’ weer stabiel.
Vergelijkende proefrit
Probeer ergens anders een proefrit te maken in een auto van hetzelfde merk en model, zodat u de auto goed kunt vergelijken.
Wegrijden in de 5e versnelling
Als u toe bent aan een proefrit, probeer dan weg te rijden in de 5e versnelling. De auto hoort dan meteen te blokkeren. Als dit niet het geval is, dan is de koppeling versleten.
Bandentype
Controleer of de banden allemaal van hetzelfde type zijn. Dat kunt u doen door te kijken of ze allemaal dezelfde code op de zijkant hebben. Kijk meteen of het winter- of zomerbanden zijn. Er zal altijd een code op staan die lijkt op 185/60R14v. 185 is de breedte in mm, 60 is de hoogte van de wang in een percentage van de breedte en 14 is de diameter van de velg in inches. Tot slot geeft de letter aan tot welke snelheid de banden zijn goedgekeurd.
Wielen & Banden
Om een auto goed te testen tijdens een proefrit, raden we u vier etappes aan:
• Etappe 1. Neem een weg met veel drempels om de vering te testen. Let er op dat de auto geen rare geluiden maakt bij deze drempels.
• Etappe 2. Neem een stuk snelweg om de auto te testen bij hoge snelheden.
• Etappe 3. Neem een paar scherpe bochten om de wegligging van de auto goed te testen.
• Etappe 4. Neem een helling om de handrem te testen.
De stand van het stuur
Rijd tijdens de proefrit een stuk rechtdoor. Trekt de auto niet naar links of naar rechts? Kijk ook of het stuur precies recht staat. Als dit laatste niet het geval is zijn de wielen niet goed uitgelijnd.
Remmen
Probeer eerst een keer rustig te remmen. Als dat goed gaat, probeer dan een keer heel krachtig te remmen bij een hogere snelheid. Let er dan op dat de auto niet naar één kant trekt en dat de remschijven niet piepen.
Handmatige versnelling
Probeer elke versnelling uit. Het schakelen hoort soepel en stil te verlopen. Probeer ook vanuit de 2e of 3e versnelling opeens te versnellen. Als de koppeling begint te slippen dan is dat een teken dat deze aan vervanging toe is.
Alle deukjes helpen
Schrijf alle foutjes, mankementen en deukjes op die u ziet. Dit lijstje kunt u namelijk later heel goed gebruiken bij het onderhandelen over de prijs.
Zwart op wit
Als de verkoper belooft nog wat verbeteringen aan te brengen, zorg dan dat u alles zwart op wit heeft. Welke banden komen er onder? Welke garantie krijgt u? Tot wanneer is de APK geldig?
Gestolen auto
Controleer of de auto niet gestolen is. Dit kan via een kentekencheck op RDW.nl. U kunt ook het chassisnummer onder de motorkap vergelijken met het chassisnummer op het kentekenbewijs.
Kloonauto
Pas op dat u niet met een kloonauto te maken heeft. Dit zijn auto’s met een kenteken van een andere auto en een vervalst kentekenbewijs. Deze staan niet als gestolen opgegeven.
Hoe kunt u voorkomen dat u zo’n auto koopt?
• Maak een kopie van het legitimatiebewijs van de verzekerde.
• Controleer of de naam op het kenteken (deel 1) met de identiteit overeenkomt.
• Vraag bij aankoop naar alle delen, dus deel 1, deel 2 en kopie deel 3 of overschrijvingsbewijs.
• Vraag naar de verzekering van de auto, bijvoorbeeld de groene kaart.
• Stel vooraf vragen over onderhoud, aanwezigheid van reservesleutels en origineel aankoopbewijs.
• Kijk naar de boekjes (onderhoud en instructie). Controleer of de boekjes bij de auto horen.
• Doe een APK en kentekencheck bij de RDW.
• Maak het aankoopbedrag per bank over.
Garantie
Veelal zit er bij automobielbedrijven een stuk garantie in de vraagprijs verdisconteerd. Een garantie heeft pas zin als het erkend is (bijvoorbeeld Bovag) met duidelijke voorwaarden en een geschillenregeling. Ook bestaat er vaak een mogelijkheid om garantie in te kopen. Dit is een vorm van verzekering.
De juiste kilometerstand
Als u er zeker van wilt zijn dat de kilometerstand klopt, koopt u bij een autobedrijf dat is aangesloten bij Nationale Auto Pas. Koopt u bij een particulier, dan kunt u met de NAP Check zelf controleren of de kilometerstand klopt. Voor een klein bedrag kunt u op internet snel en eenvoudig ontdekken of de kilometerstand logisch verklaarbaar is. Het enige dat u nodig heeft, is het kenteken en de afgelezen kilometerstand van de auto. Met deze gegevens kunt u op AutoPas.nl zien of de kilometerstand klopt én of de auto als vermist staat geregistreerd.
Voor deze en meer tips over het verkopen en kopen van een auto ga je naar AutoVerkopenTips.nl.