Dat autofabrikanten bakken met geld uitgeven aan marketing weten we wel, maar het ene merk is wel iets handiger met zijn budget dan het andere. Zo geeft Infiniti in Nederland 20x meer uit aan reclamegeld dan BMW. Een flinke smak reclamegeld kan er immers aan bijdragen dat zomaar een auto een premium auto wordt. Toch?
Infiniti spendeerde in 2010 € 8.293,- aan reclame uitingen in Nederland per verkochte auto! Concurrent BMW gaf € 412,- per verkochte auto uit, en dat is dus 20 keer minder. Je zou bijna denken dat de Japanners alleen droog brood eten, want ze zijn goedkoper dan de Duitse concurrentie én geven daarnaast bakken geld uit aan naamsbekendheid.
Ook is het duidelijk dat Toyota al langer van plan was om te stoppen met het merk Daihatsu in Nederland. Zo werd er volgens het onderzoeksbureau Adfact per verkochte auto slechts € 9,- uit aan reclame gespendeerd. Aangezien ze in het afgelopen jaar 2.000 auto’s verkocht hebben betekent dat het totale reclamebudget van Daihatsu € 18.000,- bedroeg. Toyota gaf per verkochte Lexus overigens € 3.337 uit.
Lijstjes met de uitgaven per merk
Top 5 hoogste uitgaven aan reclame per verkochte auto:
- Infiniti € 8.293
- Dodge € 3.348
- Lexus € 3.337
- Lancia € 3.218
- Jaguar € 2.788
Top 5 laagste uitgaven aan reclame per verkocht auto:
- Daihatsu € 9
- Volkswagen € 308
- Mitsubishi € 343
- Subaru € 360
- Smart € 397
De bedragen die de verkoop top 10 per auto uitgeeft:
- Volkswagen € 308
- Fiat € 454
- Ford € 518
- Toyota € 557
- Suzuki € 558
- Renault € 597
- Opel € 657
- Peugeot € 665
- Citroën € 720
- Hyundai € 973
Meer cijfers over auto verkopen zijn te vinden op AutoVerkopenTips.nl.