Hybride auto verkopen in de min, kleine diesel verkopen in de plus


De fiscale maatregelen die de overheid heeft doorgevoerd om de verkoop van kleine zuinige auto's te stimuleren heeft verschillende onverwachte effecten. Zo blijkt dat de verkopen van hybride auto's nu teruglopen terwijl er steeds meer kleine diesel auto's worden verkocht.

Het Nederlandse fiscaal beleid met betrekking tot aanschaf en leasing van nieuwe personenauto’s is de afgelopen jaren succesvol gebleken. Dankzij fiscale stimulering zijn Nederlandse autokopers bovenmatig geïnteresseerd geraakt in auto’s met een lage CO2-uitstoot, resulterend in een vermindering van de gemiddelde CO2-uitstoot (gram per km) van nieuw verkochte auto’s met bijna een kwart in vijf jaar tijd. De daling wordt met name gedreven door auto’s op conventionele brandstoffen (benzine en diesel). Het aandeel elektrische auto’s is nog minimaal, terwijl hybride zelfs marktaandeel verliest.

Kleine diesel auto verkopen
Vooral de toenemende verkoop van kleine dieselauto’s drijft de gemiddelde uitstoot naar beneden. Steeds vaker weten fabrikanten deze modellen net onder de kritische fiscale stimuleringsgrens te brengen. Ook in de middenklasse bereiken steeds meer modellen de voor leaserijders interessante 20% bijtelling grens en komt ook de 14% bijtelling in zicht. Uitgerekend de hybride modellen ondervinden hier hinder van. Het fiscaal voordeel van hybride ten opzichte van diverse benzine en diesel modellen wordt geminimaliseerd of valt volledig weg. Na het hoogtepunt van de hybride in 2009 is het marktaandeel daarom gedaald.

Hybride auto verkopen
Ondanks een snel groeiend aanbod van elektrische voertuigen (EV) en (plug-in) hybrides wordt het voor deze categorie auto’s ook dit jaar moeilijk om marktaandeel te veroveren. Hoewel er bestellingen worden genoteerd vanuit het bedrijfsleven, lijkt een aanzienlijk kostenvoordeel nodig om particuliere kopers en leaserijders in grote hoeveelheden te doen overstappen. EV’s worden in hoge mate fiscaal gestimuleerd, maar kennen het nadeel van een hoge aanschafwaarde en beperkingen qua infrastructuur en maximaal af te leggen afstand. Plug-in hybrides kennen minder beperkingen, maar zijn eveneens relatief duur in aanschaf. Een leaserijder heeft alleen bij een elektrisch voertuig te maken met 0 % bijtelling. Een plug-in hybride zal ondanks de lage uitstoot momenteel onder het 14% tarief vallen.

Gebruikte hybride auto verkopen
Dat gebruikte hybride auto's inmiddels veel worden aangeboden merken ze ook bij de auto verkopen site ikwilvanmijnautoaf.nl. Vanwege de enorme toename is er zelfs een speciale hybride auto verkopen site in het leven te roepen de is te vinden op hybrideautoverkopen.nl.

Ook voor wat betreft de ontwikkelingen aan de vraagkant hebben ze bij de autoveiling site niet stilgezeten: "We zijn op zoek gegaan naar partijen die interesse hebben in deze gebruikte hybride auto's uit Nederland en kunnen afzet voor een goede prijs garanderen doordat we een samenwerking zijn aangegaan met diverse partijen in onder andere het buitenland".



Met dank aan www.accountancynieuws.nl.




Meer nieuws en tips over auto verkopen is te vinden op AutoVerkopenTips.nl