Nieuwe Kia Picanto online met hoge korting te koop, importeur niet blij


etienne kruit
De nieuwe auto kopen website 1DayCar.com biedt consumenten de mogelijkheid een nagenoeg nieuwe auto met hoge korting te bestellen via internet. Afgelopen week heeft 1DayCar.com bekend gemaakt dat ze op donderdag 12 april een partij van 26 Kia Picanto’s met hoge korting gaan verkopen via internet. De Kia dealers en Kia Motors Nederland BV hebben ook kennis genomen van de aankondigingen via de media en hebben besloten om direct een advocatenkantoor in de arm te nemen om nieuwe auto kopen site 1DayCar.com tot stoppen te dwingen.

Of 1DayCar.com zich daar iets van aantrekt? Aan het woord 1DayCar.com projectmanager Etienne Kruit: “We hadden deze reactie al aan zien komen. Ook bij de vorige acties kozen zowel de Chevrolet als de Opel importeur voor een juridische aanval. Het enige effect daarvan was dat de strijd vooral in de pers werd uitgevochten wat de bezoekersaantallen op de website enorm ten goede kwam”.

Vanuit het oogpunt van de importeur is deze verdediging echter wel te begrijpen. “Deze proberen met man en macht het klassieke distributiekanaal van fabrikant - importeur - dealer vast te houden. Ze moeten echter inzien dat de markt aan het veranderen is”, aldus de heer Kruit.

Vrije markt
Wat 1DayCar.com betreft kan op basis van de aangedragen bezwaren de Kia Picanto actie gewoon doorgang vinden. In het verleden zijn er vaker berichten binnengekomen van importeurs die proberen de vrije markt te frustreren. De importeurs zoeken de grenzen op van handelsbelemmeringen.

In de praktijk worden ze vaak teruggeroepen door de mededingingsautoriteit van de EU. Zoals Peugeot Nederland in 2005 heeft gemerkt toen ze door Nelie Smit Kroes een boete van € 49,5 miljoen kregen opgelegd. Belemmeringen zoals aangepaste fabrieksgarantie zijn dan ook absoluut niet toegestaan. Daardoor krijgen ook deze Kia Picanto’s de normale fabrieksgarantie van 7 jaar vanaf eerste registratiedatum, zoals bij alle nieuwe Kia Picanto’s gebruikelijk is.

Nieuwe auto kopen via internet, bedreiging of kans?
Het is voor niemand een geheim dat het rendement op de verkoop van nieuwe auto’s de laatste jaren sterk onder druk is komen te staan. Showroombezoek stagneert waardoor de kansen om een voor de dealer goede deal te sluiten steeds kleiner wordt. Toch blijft de fabrikant de geprognosticeerde aantallen nieuwe auto’s afsturen waardoor dealers vaak ‘vol’ zitten. De dealers zoeken dan ook al snel steun bij de importeur als er een online initiatief de kop op steekt. Voor deze groep dealers is 1DayCar.com een bedreiging.

Natuurlijk zijn er ook importeurs en dealers die in de gaten hebben dat de verkopen van nieuwe auto’s via internet een vlucht heeft genomen en een stijgende lijn laat zien in aantallen. De markt verschuift zich steeds verder richting online. 1DayCar.com is in staat voor deze importeurs en dealers grote aantallen nieuwe auto’s in korte tijd te retailen met inzet van het internet in het algemeen en de nieuwe media in het bijzonder. Voor deze partijen is 1DayCar.com geen bedreiging maar een enorme kans.

We stelden aan Etienne Kruit de vraag wat de aanbiedingen van 1DayCar.com zo bijzonder maakt: “Via 1DayCar.com is het mogelijk een nagenoeg nieuwe auto volledig via internet te bestellen (de aangeboden auto’s zijn 5 weken oud, maar hebben nog niet gereden red.). Ook kan men er bijvoorbeeld voor kiezen een auto thuis te laten bezorgen. De auto’s zijn volledig identiek, er is uitsluitend een variatie in de kleur. De aanbieding is slechts een dag geldig en er is slechts een beperkt aantal auto’s voor deze stuntprijs beschikbaar. We hebben geen dure showroom, hebben geen overhead kosten, je kunt geen testrit maken en we maken geen dure reclame op klassieke media zoals radio, kranten en televisie. Daardoor kunnen we een flinke korting geven.”

€ 1.010 korting en gratis thuisbezorgd
Om de actie voor de eerste tien beslissers extra interessant te maken krijgen op donderdag 12 april de eerste 10 kopers de mogelijkheid de Kia Picanto zonder meerprijs thuis te laten bezorgen. Een optie waar normaal € 100,00 voor wordt gevraagd. “We hebben nog gekeken of de domeinnaam thuisbezorgd.nl nog vrij was, maar die was helaas al vergeven”, aldus de heer Kruit.

Voor de actiesite gaat u naar 1DayCar.com. De brief van de Kia advocaat is hier te lezen, het antwoord van 1DayCar.com hier.