Zo’n 95% van de Nederlandse bevolking is nu aangesloten op internet. Het aandeel van online bestedingen groeit hard en er gaat nu een kleine tien miljard aan omzet per jaar via internet. Een grote groep van de internetgebruikers is door het gebruik van smartphones en tablets inmiddels constant online. Dit is in de autobranche niet onopgemerkt gebleven, het is dan ook niet verrassend dat internetsites welke zich richten op de verkoop van nieuwe auto’s als paddenstoelen uit de grond zijn gesprongen.
Online autoverkopen In de plus
Het aantal internet nieuwe auto verkopen zal eind 2012 circa 25% hoger uitvallen dan voorgaande jaren. Dit terwijl de klassieke showroom verkopen van nieuwe auto’s aan consumenten steeds meer onder druk staan.Online nieuwe auto kopen voordelig voor consument
Voor de consument is een van de voordelen dat de internet autoshowroom 24 uur per dag en 7 dagen in de week geopend is. Dat is heel wat anders dan de reguliere openingstijden op de gemiddelde autoboulevard, waar vaak al om half zes het licht al uitgaat. Ook wil de consument gemakkelijk verschillende modellen, verkoop- en inruilprijzen kunnen vergelijken. Daarnaast is de koper steeds minder bereid om op te draaien voor de kosten van grote glazen paleizen, grote voorraad nieuwe en demonstratie auto’s en een gladde autoverkoper in pak met een auto van de zaak.