Auto verkopen. De economie, nieuwe en gebruikte auto verkopen veranderen.

Of de crisis de oorzaak is, de uitstoot van auto’s effect heeft of dat consumenten andere reden hebben om hun gedrag aan te passen is moeilijk te zeggen. Wel is duidelijk dat de auto verkopen zelden in zo’n hoog tempo enorme veranderingen hebben ondergaan. Nieuwe auto verkopen, gebruikte auto verkopen, het lijkt wel of verschillende effecten op veel verschillende manieren invloed hebben op de wereld van de autodealers en handelaren.

Zelden hebben bijvoorbeeld de nieuwe auto verkopen zo’n enorme correctie gehad. De daling was afgelopen maand, ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, maar liefst 37 procent lager. Slechts 30.000 nieuwe auto’s werden geregistreerd. Dit terwijl het voorjaar, en dan met name de lente, van oudsher een goede periode dient te zijn.

Maar welke ontwikkelingen hebben allemaal invloed op de auto verkopen?
Natuurlijk het bekende zorgenkind; de economie. Maar ook dienen de fiscale maatregelen van de overheid niet onderschat te worden. Deze brengen de markt enorm uit balans. Maar ook gedrag van jongeren heeft veel invloed op de sector.

Effect economie op auto verkopen
Nog nooit waren de spaartegoeden in Nederland zo hoog als nu. Consumenten potten massaal hun spaarcenten op en stellen grote uitgaven aan huis en auto uit. Een onzekere situatie omtrent bijvoorbeeld het werk zorgen ervoor dat er geen risico’s worden genomen.

‘Liever tienduizend euro op de bank dan een nieuwe auto op het oprit’
Dit lijkt het credo van menig Nederlandse consument. Komt daar dan ooit nog verandering in? Ja. De ontwikkeling van de economie heeft een enorm effect op het consumenten vertrouwen, en daarmee ook op de auto verkopen. De economie laat altijd een golfbeweging zien. De schade welke de dubbeldip, welke we nu ervaren, heeft aangericht is enorm, maar niet onherstelbaar. De komende jaren zal de boel weer aantrekken en zal het consumenten vertrouwen langzaam weer toenemen.

Fiscale maatregelen brengen de auto verkopen markt uit balans
Nederlanders vinden het heerlijk om legaal belasting te ontduiken. We genieten van de veiligheid, de kwaliteit van de wegen, goed geregeld onderwijs en de betaalbare gezondheidszorg en zijn ook best bereid daarvoor te betalen. Maar als de overheid een klein gaatje open laat om minder belasting te betalen, dan storten we ons daar massaal op. Kijk maar. Er was een gunstige oldtimer regeling, massaal worden oude Mercedes 190D modellen geïmporteerd uit het buitenland om te genieten van de wegenbelastingvrijstelling. De overheid bood een gunstige bijtelling op hybride auto’s, prompt werd Nederland de grootste afnemer van Toyota Prius en Honda Civic hybride modellen.

Jongeren kopen andere auto’s dan 10 jaar geleden
Als je tien of vijftien jaar geleden een rijbewijs had gehaald dan wist je niet hoe snel je een negende-hands Volkswagen Golf Gti, Honda CRX of Peugeot 205 GTI moest kopen. De volgende stop was de audioshop waar je een paar enorme Pioneer speakers kocht om de weg te vervolgen naar de bandenboer op de hoek om woeste 15 inch wielen te laten monteren. Dat gaat tegenwoordig wel anders. De jeugd koopt bijna geen auto’s meer. Als er al wordt gereden dan wordt er vaak voor een deelauto project gekozen. De auto’s zijn simpelweg te duur geworden. Als er al een auto wordt aangeschaft, dan wordt er eerder voor de prive lease van bijvoorbeeld een A-segment Citroen C1 of Toyota Aygo gekozen.

Wijze gebruikte auto verkopen ook verandert
Ook het verkopen van een oude auto gaat tegenwoordig anders. Een speurder in de zaterdag Telegraaf is inmiddels geschiedenis. Net zoals het tweewekelijkse Autotrader magazine welke van kaft tot kaft gevuld was met gebruikte auto advertenties. Tegenwoordig meld je de auto welke je wilt verkopen aan op de autoinkoop website ikwilvanmijnautoaf.nl en ontvang je binnen 24 uur een gegarandeerd bod. Waar een advertentie vroeger nog geld koste, wordt deze auto verkopen dienstverlening nu helemaal gratis aangeboden.

Tijden veranderen. Wordt de wereld van het auto verkopen ooit nog weer hetzelfde? Nee, dat niet. Maar de economie zal aantrekken en er zullen nieuwe initiatieven ontstaan rondom het bezit, kopen en verkopen van auto’s. Consumenten zullen nooit het gevoel van vrijheid en individualiteit willen missen dat het gebruik en bezit van een auto kan bieden.